تبلیغات
از IT چه می دانید ؟ - بیمارى هاى كاربران رایانه
 
بر روی زمین چیزی بزرگتر از انسان نیست و درانسان چیزی بزرگتر از فکر او نیست...

بیمارى هاى كاربران رایانه

نوشته شده توسط :سروش توکل
چهارشنبه 19 آبان 1389-09:28 ق.ظ

مشكلات پوستى
ولتاژ زیاد لامپ تصویر در انواع نمایشگرهاى قدیمى موجب تولید میدان الكترواستاتیك و بارهاى الكتریكى مثبت در سطح خارجى صفحه نمایش مى شود.
در میدان بین بارهاى مثبت و صورت كاربر، گرد و خاك و ذرات در تمامى جهات حركت مى كنند و جریان بارهاى مثبت حاصل در این میدان ممكن است در افرادى كه حساسیت پوستى دارند، موجب خشك شدن پوست دست و صورت، ترك خوردن آن و ایجاد آكنه شود.
همچنین بررسى ها نشان داده اند افرادى كه دچار حساسیت هاى پوستى هستند و هنگام كار بیشتر تحت فشارهاى فكرى و عصبى قرار مى گیرند، فشارها و استرس ها موجب تغییرات هورمونى مانند تیروكسین و پرولاكتین و همچنین ضایعات پوستى در آنها مى شود.
مشكلات پوستى
ولتاژ زیاد لامپ تصویر در انواع نمایشگرهاى قدیمى موجب تولید میدان الكترواستاتیك و بارهاى الكتریكى مثبت در سطح خارجى صفحه نمایش مى شود.
در میدان بین بارهاى مثبت و صورت كاربر، گرد و خاك و ذرات در تمامى جهات حركت مى كنند و جریان بارهاى مثبت حاصل در این میدان ممكن است در افرادى كه حساسیت پوستى دارند، موجب خشك شدن پوست دست و صورت، ترك خوردن آن و ایجاد آكنه شود.
همچنین بررسى ها نشان داده اند افرادى كه دچار حساسیت هاى پوستى هستند و هنگام كار بیشتر تحت فشارهاى فكرى و عصبى قرار مى گیرند، فشارها و استرس ها موجب تغییرات هورمونى مانند تیروكسین و پرولاكتین و همچنین ضایعات پوستى در آنها مى شود.
به همین علت كارشناسان توصیه مى كنند بهتر است تهویه و رطوبت محیط كار مناسب و كافى باشد.
استرس و مشكلات عصبى و روانى
به گفته كارشناسان، حجم كار زیاد و دورى از همكاران در محیط كار مى تواند به بروز مشكلات روانى منجر شود.
البته كار با رایانه افسردگى زا به شمار نمى رود، بلكه حجم زیاد كار است كه در ایجاد استرس روانى نقش دارد.
تنهایى ناشى از طبیعت كار با وسایل و ابزار الكترونیك از جمله رایانه كه دنیاى خصوصى یا مجازى را به ارمغان مى آورد، افراد جامعه را هر چه بیشتر به كام خود مى كشد و اثرات زیان بار و عمیقى را برجاى خواهد نهاد كه ابعاد آن به روشنى قابل تبیین نیست.
براى نمونه به روابط والدین و فرزندان كه جزء اولین قربانیان زندگى الكترونیك هستند مى توان اشاره كرد.
تنفس گازهاى رایانه
بدنه رایانه ها و نمایشگرها بر اثر گرم شدن، بوى مخصوصى مانند« گاز دیوكسین» از خود متصاعد مى كنند كه به وسیله بدنه رایانه و صفحه نمایشگر تولید مى شود.
همچنین گاز« اوزن »هنگام كار چاپگر لیزرى تولید مى شود كه به بافت مخاطى بینى، چشم و گلو آسیب مى رساند، بنابراین رعایت استانداردهاى مربوط در این خصوص از سوى واردكنندگان یا تولیدكنندگان رایانه ضرورى است.
كودكان و رایانه
كودكانى كه زمان زیادى مقابل رایانه مى نشینند علاوه بر آسیب كمر، دچار بلوغ زودرس مى شوند.
به گفته متخصصان فیزیوتراپى، كودكان پنج ساله اى كه ساعات طولانى را پشت رایانه مى نشینند از درد كمر رنج مى برند.
به گفته آنها استفاده بیش از حد از رایانه در كودكان شش ساله نیز مى تواند به بیمارى در آنها منجر شود.
چند توصیه
كارشناسان توصیه مى كنند اگر با رایانه در محیط كار یا خانه زیاد كار مى كنید بهتر است به این توصیه ها به منظور كاهش مضرات استفاده از رایانه توجه كنید:
۱) در طول روز برنامه پیاده روى، دو یا ورزش هاى دیگر را داشته باشید.
۲) در اوقات فراغت خود در طول روز، ورزش هاى مخصوص كمر، پشت و گردن را انجام دهید تا این عضلات استحكام خود را حفظ كنند.
همان طور كه پشت میز كار خود نشسته اید، مى توانید عضلات شكم و سرین را چند بار و هر بار به مدت ۱۰دقیقه سفت و بعد رها كنید.
بهتر است بیش از ۵۰دقیقه به طور ممتد پشت میز خود ننشینید، بلكه بعد از ۵۰دقیقه نشستن چند دقیقه بلند شوید، كمى راه بروید، كمر خود را به طرفین خم و راست كنید و دست هایتان را از ناحیه كتف بچرخانید.
۳) استفاده از صندلى ارگونومیك با قابلیت تنظیم را فراموش نكنید.
ارتفاع صندلى تان باید به گونه اى باشد كه كف پایتان روى زمین قرار گیرد و زانوهایتان زاویه ۹۰درجه داشته و ران هایتان موازى زمین باشد.
صندلى باید در قسمت گودى كمر، محدب و در قسمت پشت داراى كمى قوس مقعر باشد و بهتر است دسته دار باشد.
فراموش نكنید هنگام كار با رایانه به پشتى صندلى تكیه كنید تا از كمر و ستون فقرات شما حمایت كند.
فقط هنگامى كه با موس كار نمى كنید و تایپ انجام نمى دهید، ساعد شما باید روى دسته صندلى قرار گیرد.
۴) مانیتور مناسب به كار برید و بهتر است مانیتور در مركز میز و درست در مقابل چشم شما قرار گیرد.
هر چه صفحه مانیتور بزرگتر باشد تصویر راحت تر دیده مى شود و تطابق و تقارب چشم ها كمتر شده و بنابراین دیرتر خسته مى شود.
فاصله مناسب مانیتور تا چشمان شما ۵۰ تا ۶۰سانتى متر یا معادل یك دست كشیده شماست.
بخش بالایى مانیتور باید هم سطح چشمان شما باشد كه براى این كار مى توانید صندلى خود را بلندتر كنید یا مانیتورتان را پایین تر بیاورید.
اگر از عینك استفاده مى كنید، مانیتور را كمى به سمت بالا بچرخانید، طورى كه بخش پایینى آن به چشم شما نزدیك تر باشد.
۵) باید صفحه كلید رایانه هم سطح آرنج شما یا هم ارتفاع با دسته صندلى قرار گیرد به طورى كه تقریباظ صفحه كلید هم سطح ران هاى شما پشت میز كامپیوتر باشد.
هنگام حروفچینى از هر دو دست كمك بگیرید و با نیروى متوسط و ملایمى روى صفحه كلید فشار وارد كنید.
هنگام حروفچینى نباید مچ دستتان روى جایى قرار گیرد یا خم شود و به سمت بالا یا پایین زاویه دار قرار نداشته باشد، گاهى به مچ هایتان استراحت دهید و به آنها ورزش دهید.
pezeshkan.org




درباره وبلاگ:



آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها:


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


صفحات جانبی:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ:








The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox